Ainulaadne ja murranguline allveekaamera kalastajate jaoks
Lihtne ja kiire 3D-suhtlus tootjatega Hiinas
Mainekad auhinnad juhtival harrastuskalastajatele suunatud messil
„Meie jaoks on SolidWorks supervõimas tööriist. Suureks eeliseks arendusprojekti vältel oli asjaolu, et kõik püsis programmi piires ja kõik joonised sobisid. CAD tarkvara näitab ära, kas kõik loodavad osad ikka sobivad kokku, näevad kenad välja ning toimivad praktikas. Lisaks suhtlesime 3D STEP-failide kaudu väga palju ja väga tõhusalt Hiina firmadega.”
VÄLJAKUTSE
Disaini- ja innovatsioonifirma MOEF A/S asutati 2001. aastal Kopenhaagenis. Praegu tegeleb seal toodete projekteerimise ja väljatöötamisega üheksa töötajat. Lisaks koostööle paljude juhtivate Taani firmadega on MOEF esmakordselt välja tulnud tootega, mida turustatakse oma kaubamärgi all. Tegu on ainulaadse, rahvusvahelist tunnustust pälvinud allveekaameraga Water Wolf, mis on mõeldud harrastuskalastajatele. Eelmisel aastal esitletud kaamerat on maailmas müüdud juba üle 30 000 eksemplari.
MOEF-i väljakutseks oli uue, enneolematut tüüpi allveekaamera väljatöötamine, mis on kauakestva akuga ning samaaegselt kompaktne, veekindel ja vastupidav.
LAHENDUS
Kaamera esmaesitlus sai teoks eelmisel aastal Belgias ühel maailma suurimatest kalastusmessidest EFTTEX, kus Water Wolf võitis kolm kõige tähtsamat auhinda: Innovation of the Year (aasta uudistoode), Visitor’s Choice (külastajate lemmik) ja Best accessory (parim lisatarvik). Vastuvõtt oli fenomenaalne ja esimesed 30 000 kaamerat on juba edasimüüjatele müüdud.
Martin Holmberg, üks MOEF-i neljast asutajast, selgitab SolidWorksi tähtsust arendusprojekti jaoks: „SolidWorksita poleks Water Wolfi loomine õnnestunud. CAD tarkvara mängis võtmerolli praktikas toimiva teostuseni jõudmisel. Tänu SolidWorksile on meil nüüd kujundus, millele on väljastatud kaks tööstusnäidise patenti.”
Uhiuus kujunduskontseptsioon
Kõik algas ühe MOEF-i asutaja – innuka harrastuskalastaja – suurepärasest ideest. Ta oli väga huvitatud sellest, mis kalapüügi ajal vee all toimub, miks kalad sööta võtavad või seda ignoreerivad. Ehk annaks selgitust õngenööri külge kinnitatav väike kaamera?
Kuna niisuguseid kaameraid ei eksisteerinud, otsustas MOEF välja töötada uhiuue väikeste ja võimekate veealuste kaamerate kontseptsiooni. Sellele aitas kaasa MOEF-i juba käimasolev koostöö Taani kalastustarvete firmaga Svendsen Sport.
„Me tutvustasime neile oma ideed ja pakkusime, et nad võtaksid müügi enda peale – nad nõustusid, seega lasime arendusprojekti käiku,” selgitab Martin Holmberg.
Arendustööd alustati ligi 20 prototüübiga. Tegu oli ülekaalutud 3D-prinditud mudelitega, mis visati vette, et jälgida nende käitumist läbi vee tõmbamisel. Seejärel soetas MOEF hulga väikseid kaameraid ja tegi ridamisi lisakatsetusi uudistootele sobivaima kuju leidmiseks. Eesmärgiks oli teostus, mis tagaks kaamera sujuva liikumise läbi vee ja õige ujuvuse.
Eksperimentaalmudeli loomine SolidWorksi abil
„Samal ajal alustasime kaamera loomist SolidWorksis. Lihtsa geomeetria põhjal sündis eksperimentaalmudel, mida edasi arendada,” jutustab Martin Holmberg.
Kui sissejuhatav osa sai läbi, algas SolidWorksis üksikasjalikum projekteerimistöö. Õige asendi säilitamiseks vees vajas kaamera vastavat ruumilist tihedust. Kaamera pidi olema õõnes, selle ujuvus pidi vastama hiljem kaamera sisse paigaldatavate komponentide massile. Samal ajal oli tähtis elektroonika põrutuskindluse tagamine, vältimaks veega kokkupuutest põhjustatud kahjustusi.
Tõhus 3D-printimine
„SolidWorksi kasutamine oli vägev, sest see näitas täpselt ära, kui palju materjal kaalub ja kui palju õhku on mudelis – nii on ka ujuvust lihtsam määrata. Projekti selle faasi vältel lasime oma 3D-printeritest välja terve rea CAD mudeleid ja panime need proovile, liikudes samm-sammult lõpliku kuju poole,” lisab Martin Holmberg.
Pika sõelumisprotsessi järel valiti välja Hiina firma, mis tarnis kaamera jaoks tarviliku elektroonika. Hiljem tootis teine Hiina firma puhumisvormimismasina, mida kasutati 25 sisseehitatud kaameraga kesta valmistamiseks katsetuste eesmärgil. Antud etapil selgus, et veekindlusega on probleeme, mistõttu MOEF soetas eriseadmestiku kaamerate rõhukatsetuste sooritamiseks koormuste all, mis vastavad vetesügavustes mõjuvatele rõhkudele.
„Algselt olid meil kaamerad, mille lääts oli valmistatud ühest ja kest teisest materjalist, ning selgus, et vesi imbus läätse ümbert kesta sisse. Seetõttu otsustasime, et kest ja lääts peavad olema valmistatud samast plastmaterjalist – nõnda jõudsime konstruktsioonini, mis on veekindel kuni 300 meetri sügavusel,” räägib Martin Holmberg.
Sama Hiina firma toodab Water Wolfi kaamerat seniajani, koostöö on olnud kiire ja sujuv.
Lihtsad lahendused pikendavad aku jaksu
MOEF valis suhteliselt madala lahutusvõimega pildianduri, tõstmaks kaamera valgustundlikkust. Salvestusvorminguks on HD – ehkki tegu pole Full HD pildiga, pole sellel vee all praktilist tähtsust. „Oleme kaamera võimalikult lihtsaks muutnud. Sellel on vaid sisse-väljalülitusnupp, video salvestatakse SD-mälukaardile. Salvestada saab kuni neli tundi, millele ühelgi teisel allveekaameral pole miskit vastu panna. Oleme vältinud tarbetuid funktsioone, mis akut kiiresti tühjendavad – meie kliendid peavad seda ülimalt oluliseks. Klientide sõnul on pikalt filmimise võimalus nende jaoks üle kõige,” selgitab Martin Holmberg.
SolidWorks on võimas tööriist
„Meie jaoks on SolidWorks supervõimas tööriist. Suureks eeliseks arendusprojekti vältel oli asjaolu, et kõik püsis programmi piires ja kõik joonised sobisid. CAD tarkvara näitab ära, kas kõik loodavad osad ikka sobivad kokku, näevad kenad välja ning toimivad praktikas. Lisaks suhtlesime 3D STEP-failide kaudu väga palju ja väga tõhusalt Hiina firmadega ning panime aluse oma prototüüpide 3D-printimisele CAD süsteemis,” selgitab Martin Holmberg.
Täna on MOEF täie innuga pühendunud kaamera täiustatud versiooni loomisele ja mitmesuguste paigaldustoendite väljatöötamisele, mis võimaldaksid kaamerat õngenöörile näiteks horisontaalselt või vertikaalselt kinnitada. Ettevõttel on abiks hulk kalastajaid, kes katsetavad kaamera ja toendite mitmesuguseid prototüüpe.