Whitepoint Optics

Whitepoint Optics

Whitepoint Optics´i jaoks kulgeb elu nagu filmis – ettevõte disainib ja toodab optilisi kinoobjektiive filmitööstuse jaoks.

Ettevõte sai alguse praeguse tootmisjuhi Jussi Myllyniemi kõrvalprojektist: „Alguses oli meil eesmärk teha kinoobjektiivide sari emaettevõtte, s.t Whitepointi produktsiooni jaoks. Meie emaettevõtte tegevusvaldkond on filmitööstus ja järelproduktsioon. Saime aga kiiresti aru, et meie algselt väikese projekti jaoks loodud tootel on välismaal tohutu potentsiaal. Hakkasime projekti jõudsalt arendama, kuni jõudsime 2017. aastal oma tulevase objektiiviseeria esimese prototüübi valmistamiseni. Üks meie osanikest oli Hollywoodis karjääri teinud filmioperaator Peter Flinckenberg. Ta filmis sel ajal Netflixi jaoks filmi „Come Sunday“. Jussi sõitis Peteriga kohtuma Atlantasse, kus parasjagu käisid võtted, ning võttis talle hindamiseks ja katsetamiseks kaasa ühe meie kinoobjektiivi. Viimaks juhtus nii, et just meie objektiivi kasutati peamise stseeni filmimiseks ja võib öelda, et sellest hetkest läks meie äri käima. Asutasime Whitepoint Opticsi 2017. aasta aprillis. Alguses olin ma ainuke disainer, kuid juba samal aastal palkasime veel ühe. Nüüdseks on meil kokku 20 töötajat, kellest kümme on objektiivitehnikud,“ selgitab Timo.

Maailmaklassi objektiivid

Whitepoint Optics pakub kaht liiki tooteid. Ettevõttel on oma WPO objektiiviseeria, mis põhineb Carl Zeissi objektiividel. See on mõeldud Hasselblad V kaamerale, mis töötati algselt välja reklaam- ja moefotode tegemiseks – näiteks ajakirjale Vogue, kui mainida vaid üht väljaannet. Whitepoint Optics lõi selle objektiiviseeria põhjal oma toote. Kinoobjektiivid on tavaliselt valmistatud toorklaasist, millest disainitakse ja valmistatakse lõplik kinoobjektiiv.

Teine tooterühm ongi põhitoode – objektiivide ümberkohandamine.

„Ümberkohandamine tähendab seda, et me võtame vanad kinoobjektiivid, mis on jätkuvalt kasutusel, ning konstrueerime need tänapäevasesse korpusesse, või teeme pildistamiseks mõeldud objektiivid ümber filmikaamera jaoks. Ümberkohandamise puhul disainitakse ja ehitatakse toode põhimõtteliselt ümber nii, et algsest objektiivist jääb alles ainult toorklaas. Meie eesmärk on tagada kõikide oma toodete ülim töökindlus ja funktsionaalsus, mis tähendab, et meie tooted peavad olema vastupidavad, töökindlad ja tagama, et suumimehhanism ei kiiluks kinni. Filmide tootmine on kallis. Ühe võttepäeva maksumus võib kergesti ulatuda miljoni USA dollarini. Pingutame oma toodete laitmatu töökindluse nimel mitmel põhjusel, mitte ainult kulude tõttu,“ selgitab Timo.

”Kinoobjektiiv on fotokaamera objektiiviga võrreldes täiesti teistsugune. Mõlemal toimib optika samamoodi, kuid kinoobjektiivil on lisaks positiivsed vead ja objektiivi sisepeegeldus. Kujutage näiteks ette tüüpilist Hollywoodi stseeni: mees ratsutab kauboifilmis päikeseloojangu poole. Ilma objektiivi sisepeegelduseta kaotaks see stseen kogu oma maagia.”

Whitepoint Opticsi praegu õitsev äri ehitati üles praktiliselt nullist. Tänaseks on ettevõte jõudnud turu kolme põhitegija hulka. „Oleme oma praegusele positsioonile jõudnud puhtalt tänu disaini- ja tootmisprotsesside pidevale arendamisele. Disainitöö peab käima agiilselt, kuna tootmisvoog on lühike. Individuaalselt valmistatud mudelite kogused on suhteliselt väikesed, umbes 10–30 tükki aastas. Optikavarustuses ei saa kasutada standardkorpuseid, vaid peame ühe toote jaoks kõik nullist disainima. Muidugi on meil mõningaid universaalseid detaile, mis sobivad kõigi meie korpusetüüpidega. Disain peab muutustele kiiresti reageerima,“ jätkab Timo.

 

Joonisest modelleerimiseni – ja pilve

Whitepoint Optics kasutas varem disainimiseks AutoCADi. Tarkvara vahetamisel oli esimeseks väljakutseks joonestuskeskkonna asendumine disainikeskkonnaga.

”Varem kasutasime AutoCADi ja individuaalse mehaanikadisaini loomine võttis aega 3–4 kuud. SOLIDWORKSiga kulub disainimiseks nüüd ainult kaks nädalat ja see ütleb tarkvara kiituseks nii mõndagi. SOLIDWORKSi valmistööriistad võimaldavad teha paljusid asju väga kiiresti, kuigi alustamine nõudis mõningast pingutust. Niipea kui SOLIDWORKSi toimimispõhimõtted said selgeks, muutus disainimine ja innovatsioon märkimisväärselt lihtsamaks.”

Üleminekul SOLIDWORKSile kadus disainimisel täielikult vajadus käsitsi joonestada – see võimaldab disainiga alustada sisuliselt nullist. Lisaks SOLIDWORKSile kasutab Whitepoint Optics 3DEXPERIENCE’i platvormi. See on brauseripõhine lahendus, mis võimaldab andmeid hõlpsalt säilitada ja jagada. Pilvepõhisele platvormile on ligipääs igalt poolt ja pea igast seadmest. Whitepoint Optics soovis andmete säilitamiseks üht keskset asukohta ja 3DEXPERIENCE’i mitmekülgsed tööriistad veensid investeerima just sellesse tootesse. Lisaks on tootearendusprotsessi lihtne jälgida, kuna kõiki tootega seotud andmeid (isegi vestlusi) hoitakse ühes kohas. Nii on olulised ajaloolised andmed kaitstud.

”Jagame tänu 3DEXPERIENCE’ile oma plaane alltöövõtjatega ja abietappides kiiremini ning tõhusamalt, mis võimaldab meil koostööd parandada ja kiirendada. Üks esmaseid põhjuseid 3DEXPERIENCE’i valimiseks oli asjaolu, et see aitab meil jagada jooniseid alltöövõtjatega – tegemist on paindliku ja skaleeritava lahendusega, mis piira kuidagi meie enda tegevust.”

Ettevõtte tellimuste maht kasvab iga aastaga umbes 30%, mistõttu protsesse on vaja pidevalt täiustada. Kuna andmete jagamine ja haldamine on varasemaga võrreldes tõhusam, annab 3DEXPERIENCE Whitepoint Opticsile tegevuses rohkem paindlikkust.

Lisaks kasutab ettevõte 3D Systemsi 3D-printerit Figure 4. Printerit kasutatakse peamiselt prototüübiosade funktsionaalsuse testimiseks ja individuaalsete toodetavate osade, nt valgusportide printimiseks. „Masintöötluse abil kulub detaili valmistamiseks nädal, samas kui 3D-printeriga saab selle kohapeal valmistada vaid mõne tunniga,“ ütleb Timo.

PLM Groupi tugi innovatsiooniteekonnal

Kui AutoCAD osutus disainitööriistana ebapiisavaks, oli aeg leida uus tarkvarapartner. „Olen olnud seotud ja ka koostööd teinud erinevate tarkvara- ja teenusekeskkondadega. Kui võrdlen oma kogemusi PLM Groupiga, võin öelda, et PLM Groupiga sujub kõik hästi. Ettevõttes on hea töökeskkond, mis kajastub ka selle tulemuslikkuses. PLM Group töötab projektidega agiilselt ja seni on meie koostöö hõlmanud SOLIDWORKSi, meie 3D-printimiskeskkonna ja ka 3DEXPERIENCE’i keskkonna juurutamist. Annan iga projekti eest neile kõrgeima hinde, sest juurutamine, ajakavad, lubadused ja nende täitmine on läinud ootuspäraselt. Minu hinnangul pole PLM Group teinud ühtegi viga, mis näitab minu jaoks, et valisime õige partneri,“ selgitab Timo.

Maagilised hetked ka tulevikus

Kui äritegevus jätkab kasvamist samas tempos nagu eelmistel aastatel, tugevdab Whitepoint Optics oma turupositsiooni maailma juhtivate kinoobjektiivitootjate seas veelgi. Ettevõtte eesmärk on saada maailma parimaks ja eksportida kvaliteetseid tooteid, mis esindavad Soome kultuuri.

“Meie tooted on selgelt maailmatasemel ja meie partneritele meeldib, kuidas me asju teeme. Tänaseks toodame aastas umbes 300 kinoobjektiivi, järgmisel aastal saab neid olema juba 450. Õige juhtimise ja turundusega suudab meie ettevõte järgmise viie aasta jooksul aastatoodangut kahekordistada. Õiged disainitööriistad toetavad meie kasvu veelgi. Lisaks oleme ainuke Põhjamaade ettevõte, mis toodab neid tooteid Hollywoodile – ütleksin, et praegu tundub tulevik helge,“ lõpetab Timo.